De essentie van supply chain management is het coördineren van de stroom van goederen, informatie en geld. Het is een win-win voor zowel de klant als het bedrijf als supply chain management goed wordt gedaan. De klant krijgt wat hij wil tegen een prijs die hij bereid is te betalen. Voor het bedrijf is het ook winst want ze bieden een product of dienst aan die mensen willen tegen een betaalbare prijs. Supply chain management gaat ook over het managen van mensen. Het betekent het managen van het talent binnen je supply chain-team en dat van buiten je organisatie. Goed omgaan met deze mensen is belangrijk omdat zij een rol spelen bij het leveren van producten of diensten aan klanten.

Hoe beïnvloedt supply chain management de klantenservice?

Je weet dat klantenservice belangrijk is, maar je moet overwegen hoe dit je supply chain management beïnvloedt. De relatie tussen supply chains en de manier waarop bedrijven met hun klanten omgaan, is sinds de start van e-commerce veel veranderd. Bedrijven moeten nu klantenservice van hoge kwaliteit bieden en producten en diensten elke keer op tijd leveren. De meningen van experts lopen uiteen over wat een goede klantenservice precies is. De ene persoon kan blij zijn met elementaire beleefdheid, terwijl een ander verwacht snelle hulp van echte mensen te krijgen. Ze eisen dat zelfs als ze vragen of zorgen hebben. Alle experts zijn het erover eens dat tevreden klanten cruciaal zijn voor het succes van elk bedrijf. Dit geldt ongeacht welk specifiek gedrag een goede klantenservice vormt.

Hoe je je toeleveringsketen beheert om de klantenservice te verbeteren?

Supply Chain Management gaat vooral over het begrijpen van de stroom van goederen en diensten. Het doel is om de productkwaliteit en consistentie te waarborgen en de productie en levering te versnellen. Het is ook bedoeld om de kosten te verlagen. Je moet eerst de consistentie van je toeleveringsketen vergroten om de klantenservice te verbeteren. Technologie kan hierbij een grote rol spelen. Automatisering kan een krachtig hulpmiddel zijn om dat doel te bereiken. Automatisering zorgt voor meer transparantie op alle punten waar gewerkt moet worden. Dit is geen gemakkelijk of goedkoop proces, maar het zal zijn vruchten afwerpen in termen van de verbeterde klantervaring die het mogelijk maakt. Je moet ook nauwgezet toezicht houden op en rapporteren over hoe goed je toeleveringsketen werkt. Dit is om zo nodig wijzigingen aan te brengen om de prestaties in de loop van de tijd te blijven verbeteren.