Overnames
Samen een bedrijf overnemen, wat komt er allemaal bij kijken?
Fusies en overnames hebben vergelijkbare zakelijke acties in zakelijke transacties. Beiden moeten twee bedrijven combineren tot één juridische entiteit. Operationele voordelen kunnen alleen worden behaald als twee bedrijven worden gecombineerd om de prestaties van de onderneming en de aandeelhouderswaarde op lange termijn te verbeteren. Er zijn een aantal zaken die je moet overwegen voordat een bedrijf besluit een overnemer te hebben bij een andere entiteit. Een dergelijke acquisitie zou aanzienlijk moeten zijn en met beide partijen overeenstemming moeten bereiken. Het feit is dat een bedrijf dat zichzelf met een ander combineert, kan profiteren van versterkte schaalvoordelen, grotere verkoopopbrengsten, een marktaandeel in zijn markt, bredere diversificatie en verhoogde belastingefficiëntie, maar als hij het er niet mee eens is, kan het binnen enkele maanden uiteenvallen.
Zo gaat het in zijn werk
Bij een overname biedt de overnemende onderneming gewoonlijk een contante prijs per aandeel aan de aandeelhouders van de doelonderneming, of de aandelen van de overnemende onderneming aan de aandeelhouders van de doelonderneming, volgens een bepaalde conversieratio. Hoe dan ook, de aankopende onderneming financiert in wezen de aankoop van de doelonderneming en koopt deze regelrecht voor haar aandeelhouders. Zo zou een overname vriendelijk zijn en keuren de aandeelhouders allemaal de beslissing goed. Doelondernemingen kunnen een aantal tactieken gebruiken om zichzelf te verdedigen tegen een ongewenste vijandige overname, zoals het opnemen van convenanten in hun obligatie-uitgiftes die vervroegde terugbetaling van schulden tegen premieprijzen dwingen als het bedrijf wordt overgenomen.

Planning en strategie
De overname moet een snelle weg zijn naar bedrijfsgroei met toegang tot nieuwe klanten, distributiekanalen, vaardigheden en kennis, terwijl je meer middelen ter beschikking stelt en nog meer producten of diensten ontwikkelt. Maar de onderneming moet ook rekening houden met risico’s die bij dergelijke overnames zijn verbonden. Er is geen magische formule om een vlotte rit te garanderen bij een overname, maar met een doordachte aanpak kun je de risico’s beheersbaar houden. Het eerste dat je nodig hebt, is een specifieke strategische grondgedachte. Er moet een duidelijke reden zijn om op dat moment de overname van dat specifieke bedrijf te doen. Kies vervolgens een bedrijf dat je wilt overnemen om het bedrijf te kiezen dat het beste bij je eigen bedrijf past. Voordat je dit probeert, moet je absoluut zeker zijn van je bedragen en de mogelijkheden. Bovendien moet je berekenen wat deze activa voor je bedrijf waard kunnen zijn en of dit de kosten van een overname overschrijdt. Je moet in je eigen bedrijfsplan duidelijk hebben staan wat de langetermijndoelen van je bedrijf zijn, omdat dit je zal helpen bij het kiezen van de juiste strategie – en het juiste doel voor overnames.